Den ljusa framtiden

”The future’s so bright I got to wear shades” sjöng det amerikanska rockbandet Timbuk 3 i sin låt från 1986. I dag känns låtens titel närmast ironisk och jag blir inte förvånad om du kände irritation när du läste rubriken och tänkte att jag helt har tappat verklighetsuppfattningen. Inspirationen till låttiteln kom när paret som grundade bandet var alldeles nygifta, planerade familj, hade fått ett skivkontrakt och blivit bokade till en mängd spelningar och gladde sig åt sin framgång. Men för de av oss som har lyssnat ordentligt på texten till låten, så är det inte en positiv framtid som Timbuk 3 besjunger. Nej, låten handlar om rädslan för möjliga hot som kan komma att förmörka den ljusa framtiden. 

Framstår framtiden ljusare nu, år 2022? I ärlighetens namn känner allt fler av oss ångest för vad vi kanske står inför, med tanke på hotande klimatkatastrof, risk för pandemier, elkris, begynnande lågkonjunktur och krig i Europa. Har vår framtidstro förvänts till framtidsoro? 

 För företag har det visat sig att tider av kris är som en vattendelare. Vilka överlever och vilka går under? I lugna tider agerar vi på rutin efter gamla vanor; ”business as usual”. I kris däremot handlar det om att utmana gamla rutiner och idéer, att arbeta med utveckling och innovation. I kris skapas nya behov och beteenden förändras - hos kunder, partners och anställda. Många framgångsrika företag har fötts i brinnande lågkonjunktur, så som Disney, Microsoft, Amazon och Netflix. Andra företag går stärkta ur krisen, bland annat pga att de lyckas utvecklas i rätt riktning. Vikten av utveckling här och nu gäller inte bara för näringslivet utan även för offentlig sektor, för att anpassa sig efter de beteendeförändringar som sker i kristid och för att svara upp emot alla de nya behov som föds hos oss människor.  

För att ha koll på nya behov och beteenden, trender och tendenser är det viktigare än någonsin för företag och organisationer att analysera framtiden och att skapa hållbar utveckling. 

 Vi tog namnet Sign of times när vi lät bilda vårt företag (ja – även detta är inspirerat av en låttitel). Namnet valde vi för att vi analyserar just tecken i tiden, från dåtid till framtid. Vi använder dessa tecken för att hjälpa våra kunder att skapa de bästa av förutsättningar för hållbar utveckling. Något som är avgörande för att framtiden ska framstå som ljus för oss och för kommande generationer. 

 Förutom att vi brinner för musik, så brinner vi för att hjälpa företag och organisationer att framtidssäkra sina verksamheter. Vill du veta hur? Vi bjuder gärna på en kaffe och framtidsspaning och berättar mer. 

Varma hälsningar
Anna & Mia

Föregående
Föregående

KRISTALLKULAN OCH FRAMTIDSANALYS