Vi har en vlogg som vi kallar Tecken i Tiden där vi kontinuerligt lägger upp små och stora spaningar. Ibland är det vi själva som spanar och ibland är det eminenta gäster och experter på olika områden. Tecken i Tiden publiceras både på Instagram: Signoftimes_ab och på Linked In (Sign of Times AB). Följ oss gärna där!
Här på sajten har vi lagt upp ett par exempel, men det finns som sagt betydligt fler filmer på våra sociala mediakanaler.
Idag pratar vi om framtidens städer och samhällen. Vad är det Mia har hittat för ett tecken i tiden som har skapat ett ramaskri? Välkommen till Tecken i Tiden 2!
Tecken i tiden 1.
Om vikten att skapa tillit och ett varmt samhällsklimat. Om filterbubblor, fakte news och en mediemogul som river upp känslor när han väljer sida. Tecken i tiden 1: Om samtidens medieklimat.
Systematiserad utveckling
Har du en systematiserad innovationsprocess?
I tider av exponentiell teknikutveckling sker exponentiella beteendeförändringar.
En av de viktigaste frågorna för alla företag i framtiden handlar därför om att möta nya marknader/kunder, med nya behov och beteenden, med helt nya produkter, tjänster och processer. Företag blir inte lika gamla idag och den tydligaste förklaringen är att få företag utvecklas i takt med sina kunder. Det handlar inte minst om att uppnå både digital- och hållbar transformation.
Vi på Sign of Times har arbetat med Innovationsfrågor i många år och har genomfört studier för att kartlägga hur man bygger en framgångsrik innovativ företagskultur. Som en sommarpresent erbjuder vi just nu ett bra pris på en heldagsworkshop för att skapa en systematiserad innovationsprocess. Det blir en dag fylld med inspiration och föreläsningar för att guida er genom olika verktyg inom innovations- och utvecklingsarbete. Du kommer få kunskap, metoder, verktyg och höra om framgångsrika innovativa case från världens alla hörn.
Varmt välkommen att kontakta oss!
Den attraktiva arbetsplatsen
En av de viktigaste frågorna och utmaningarna för alla företag och organisationer handlar om kompetensförsörjning.
En av de viktigaste frågorna och utmaningarna för alla företag och organisationer handlar om kompetensförsörjning. För att säkra företagets eller organisations väg in i framtiden, behöver man hitta och anställa de bästa talangerna och sedan behålla dem. Vi på Sign of Times har just HAFT den stora äran att arbeta med Region Skåne och Visit Skåne för att belysa dessa frågor och kartlägga behovet och framgångsfaktorer för ledare som vill utvecklas för att kunna skapa en ännu mer attraktiv arbetsplats. Hur vill yngre generationer ha sin arbetsplats? Hur påverkar behovet av det livslånga lärandet och inte minst digital- och hållbar transformation hur du riggar din organisation? Hur har andra företag som lyckats gjort? Kort och gott Vad är en attraktiv arbetsplats? Vi har tagit fram en Workshop och en föreläsning i ämnet. Så välkommen att höra av er till oss så berättar vi mer!
TECKEN I TIDEN
Framtidens arbetskraft och konsumenter stavas Z. Som i generation Z,
Framtidens arbetskraft och konsumenter stavas Z. Som i generation Z, generationen som är född runt millennieskiftet. Den senaste generationen unga att nå yrkeslivet. Generationsforskning kan lära oss förstå vissa fenomen – hur olika generationers värderingsstrukturer ser ut och varför, och vilka konsekvenser det får för samhällen och organisationer. För världen runt omkring våra unga påverkar dem på alla sätt. Vad särskiljer dem från tidigare generationer? Vilket samhälle vill de bygga för framtiden? Vilka är de tongivande värderingarna som driver dem och vad är det som gör en arbetsplats attraktiv hos dem? Vi på Sign of Times brinner för framtidens generationer, vi anser att det är vårt ansvar att skapa en hoppingivande framtid för dem. Därför vill vi ta reda på mer, mycket mer om den här generationen och deras attityder, värderingar och beteenden. Så vi har påbörjat en resa för att sätta ramverket till en studie om Generation Z och även glänta på dörren till generationen efter, generation Alpha. Studien som går under arbetsnamnet - The ”Non existing?” future of work and consumption.
Vi lever i en tid då många känner oro för framtiden, inte minst har oron ökat hos våra unga. Det vittnar både forskning och erfarenheter inom hälso- och sjukvården om. Delvis beror det på klimathot, rädsla för pandemier och krig i Europa, men ungdomars oro grundar sig också i en känsla av att man inte kan kontrollera den egna tillvaron. Många känner att de snarare blir ett offer för omständigheter i en hotfull framtid. Allt detta i takt med att tilltron till politiken, samhället och myndigheter minskar.
Unga känner dessutom en ökande stress för att klara utbildning, hitta jobb, klimathot och hur man kan leva hälsosamt. Allt det här har lett till ungas känsla av hjälplöshet, vilket påverkar deras psykiska hälsa negativt. Samtidigt har vi sett en arbetskraftsbrist i Sverige. Att hitta och attrahera framtidens unga talanger är en av de viktigaste frågorna för företag och organisationer. Att vinna framtidens ungas förtroende och tillit är avgörande för ett hållbart samhälle.
Vill du, liksom vi ta reda på mer? Låt oss bjuda dig på kaffe!
Vi hoppas vi ses – I framtiden!
KRISTALLKULAN OCH FRAMTIDSANALYS
Mänskligheten har sedan urminnes tider försökt hitta metoder för att förstå och förutse framtiden. Från Oraklet i Delfi i antikens Grekland till dagens väderprognoser. SMHI:s prognoser bygger på insamling av stora mängder väderdata såsom vind, temperatur, lufttryck m.m. - data som sen bearbetas av en superdator.
En eftermiddag för ett par år sedan när jag skulle hämta min son på förskolan så stod han och alla hans kompisar redo i kapphallen och väntade på mig. Jag kunde se att de hade väntat ett tag och att de alla var rejält uppspelta. Ivrigt och i mun på varandra frågade de om de inte kunde få se in i min kristallkula. Det framgick att min son hade berättat vad jag jobbar med. Att jag jobbar som framtidsspanare och det visste ju alla kompisarna, att då använder man sig ju av en kristallkula. Det var bedrövelse när jag fick berätta att jag faktiskt inte jobbar så. Att jag inte ens äger någon kristallkula. Besvikelsen var total.
Mänskligheten har sedan urminnes tider försökt hitta metoder för att förstå och förutse framtiden. Från Oraklet i Delfi i antikens Grekland till dagens väderprognoser. SMHI:s prognoser bygger på insamling av stora mängder väderdata såsom vind, temperatur, lufttryck m.m. - data som sen bearbetas av en superdator. Oraklet i Delfis metod var lite mer kontroversiell. Hon tog tydligen ganska tunga droger, försatte sig i trans och började sia. Men oavsett metod för att spana in i framtiden så har syftet alltid varit detsamma; Ju mer vi kan förstå om framtiden, desto bättre kan vi förbereda oss och på bästa sätt möta de framtida möjligheter och hot vi kan förutse.
Situationen i samhället och världen nu gör att det är extra viktigt för oss att utveckla framtidsstrategier. -För företag och organisationer, men även för oss som privatpersoner. Det handlar exempelvis om att förutse ränteläget och styra elkonsumtion samt att förstå effekterna av det osäkra världspolitiska läget, inte minst på den globala arenan som ju har stor påverkan på den internationella handeln och på möjligheten att hindra klimatförändringarna. På ett övergripande plan är syftet för de flesta organisationer att säkra positiv utveckling och en hållbar transformation. Och det är just det som vi på Sign of Times har metoder för att hjälpa företag och organisationer att åstadkomma. Metoder för framtidssäkring och kartläggning av vägen mot hållbar transformation.
Och nej, den metod för framtidsanalys vi använder oss av innefattar varken kristallkulor eller droger. Däremot har vi under ett 20-tal år samlat på oss ett enormt bibliotek med kunskap om trender och deras konsekvenser. Vi har gjort otaliga omvärldsanalyser och internationella studier, trendanalyser och framtidsscenarier. Vi har samlat tusentals case och exempel inom hållbar utveckling från världens alla hörn. Vi har heldagsutbildningar på temat innovation för hållbar samhällsutveckling. Dessutom har vi arbetat fram olika metoder för att genomföra antropologiska studier, där vi inte bara kartlägger vad människor säger sig göra, utan tar reda på vad de faktiskt gör. Vi har byggt ett ekosystem av samarbetspartners och olika experter med kunskap om specialområden. Äntligen har vi samlat all kunskap i ett gemensamt bolag - Sign of Times. Vårt mål är alltid att skräddarsy lösningar utifrån unika behov och förutsättningar. Nu hoppas vi att du vill testa Sign of Times metoder för framtidssäkring, även om de inte innefattar någon kristallkula.
Vi hoppas att vi ses… I framtiden!
Den ljusa framtiden
DEN LJUSA FRAMTIDEN!
”The future’s so bright I got to wear shades” sjöng det amerikanska rockbandet Timbuk 3 i sin låt från 1986.
”The future’s so bright I got to wear shades” sjöng det amerikanska rockbandet Timbuk 3 i sin låt från 1986. I dag känns låtens titel närmast ironisk och jag blir inte förvånad om du kände irritation när du läste rubriken och tänkte att jag helt har tappat verklighetsuppfattningen. Inspirationen till låttiteln kom när paret som grundade bandet var alldeles nygifta, planerade familj, hade fått ett skivkontrakt och blivit bokade till en mängd spelningar och gladde sig åt sin framgång. Men för de av oss som har lyssnat ordentligt på texten till låten, så är det inte en positiv framtid som Timbuk 3 besjunger. Nej, låten handlar om rädslan för möjliga hot som kan komma att förmörka den ljusa framtiden.
Framstår framtiden ljusare nu, år 2022? I ärlighetens namn känner allt fler av oss ångest för vad vi kanske står inför, med tanke på hotande klimatkatastrof, risk för pandemier, elkris, begynnande lågkonjunktur och krig i Europa. Har vår framtidstro förvänts till framtidsoro?
För företag har det visat sig att tider av kris är som en vattendelare. Vilka överlever och vilka går under? I lugna tider agerar vi på rutin efter gamla vanor; ”business as usual”. I kris däremot handlar det om att utmana gamla rutiner och idéer, att arbeta med utveckling och innovation. I kris skapas nya behov och beteenden förändras - hos kunder, partners och anställda. Många framgångsrika företag har fötts i brinnande lågkonjunktur, så som Disney, Microsoft, Amazon och Netflix. Andra företag går stärkta ur krisen, bland annat pga att de lyckas utvecklas i rätt riktning. Vikten av utveckling här och nu gäller inte bara för näringslivet utan även för offentlig sektor, för att anpassa sig efter de beteendeförändringar som sker i kristid och för att svara upp emot alla de nya behov som föds hos oss människor.
För att ha koll på nya behov och beteenden, trender och tendenser är det viktigare än någonsin för företag och organisationer att analysera framtiden och att skapa hållbar utveckling.
Vi tog namnet Sign of times när vi lät bilda vårt företag (ja – även detta är inspirerat av en låttitel). Namnet valde vi för att vi analyserar just tecken i tiden, från dåtid till framtid. Vi använder dessa tecken för att hjälpa våra kunder att skapa de bästa av förutsättningar för hållbar utveckling. Något som är avgörande för att framtiden ska framstå som ljus för oss och för kommande generationer.
Förutom att vi brinner för musik, så brinner vi för att hjälpa företag och organisationer att framtidssäkra sina verksamheter. Vill du veta hur? Vi bjuder gärna på en kaffe och framtidsspaning och berättar mer.
Varma hälsningar
Anna & Mia