TECKEN I TIDEN
Framtidens arbetskraft och konsumenter stavas Z. Som i generation Z, generationen som är född runt millennieskiftet. Den senaste generationen unga att nå yrkeslivet. Generationsforskning kan lära oss förstå vissa fenomen – hur olika generationers värderingsstrukturer ser ut och varför, och vilka konsekvenser det får för samhällen och organisationer. För världen runt omkring våra unga påverkar dem på alla sätt. Vad särskiljer dem från tidigare generationer? Vilket samhälle vill de bygga för framtiden? Vilka är de tongivande värderingarna som driver dem och vad är det som gör en arbetsplats attraktiv hos dem? Vi på Sign of Times brinner för framtidens generationer, vi anser att det är vårt ansvar att skapa en hoppingivande framtid för dem. Därför vill vi ta reda på mer, mycket mer om den här generationen och deras attityder, värderingar och beteenden. Så vi har påbörjat en resa för att sätta ramverket till en studie om Generation Z och även glänta på dörren till generationen efter, generation Alpha. Studien som går under arbetsnamnet - The ”Non existing?” future of work and consumption.
Vi lever i en tid då många känner oro för framtiden, inte minst har oron ökat hos våra unga. Det vittnar både forskning och erfarenheter inom hälso- och sjukvården om. Delvis beror det på klimathot, rädsla för pandemier och krig i Europa, men ungdomars oro grundar sig också i en känsla av att man inte kan kontrollera den egna tillvaron. Många känner att de snarare blir ett offer för omständigheter i en hotfull framtid. Allt detta i takt med att tilltron till politiken, samhället och myndigheter minskar.
Unga känner dessutom en ökande stress för att klara utbildning, hitta jobb, klimathot och hur man kan leva hälsosamt. Allt det här har lett till ungas känsla av hjälplöshet, vilket påverkar deras psykiska hälsa negativt. Samtidigt har vi sett en arbetskraftsbrist i Sverige. Att hitta och attrahera framtidens unga talanger är en av de viktigaste frågorna för företag och organisationer. Att vinna framtidens ungas förtroende och tillit är avgörande för ett hållbart samhälle.
Vill du, liksom vi ta reda på mer? Låt oss bjuda dig på kaffe!
Vi hoppas vi ses – I framtiden!